Letošní postní umělecké intervence v Akademické farnosti Olomouc se zhostí prof. Ambrůz
V olomouckém kostele Panny Marie Sněžné bude od Popeleční středy do velikonočních svátků instalována umělecká intervence akademického sochaře Jana Ambrůze. Po večerní bohoslužbě s tradičním udílením popelce se ve studentském chrámu od 20.15 uskuteční vernisáž. Na ni přislíbil účast i autor díla.
„Už počtvrté jsme do našeho kostela pozvali významného umělce, abychom návštěvníkům umožnili hlouběji prožít postní dobu. Víra i umění používají řeč symbolů a mají tedy mnoho společného,“ uvádí farář olomoucké akademické farnosti. Podle jeho slov má strohost postní doby pomáhat ukáznit smysly, soustředit se na to podstatné a dotknout se duchovního smyslu přípravy na Velikonoce. „Tomu odpovídá i výmluvná jednoduchost a zároveň monumentálnost letošní Ambrůzovy intervence. Poukazuje na nejistotu, do které v důvěře v Boha vstupujeme,“ dodává jezuitský kněz.
„Při podzimní návštěvě kostela jsem hned uvedl možný název instalace: ZNEJISTĚNÍ. Vychází ze změny vlastností kaleného skla, které se stává pevným a pružným, což umožňuje zatížení chůzí a proměnlivé prohýbání skla větším množství kráčejících osob, ale i jednotlivce. To dozajista může zapříčinit mírné znejistění, ale ne tak velké, aby byla narušena stabilita, chůze k oltáři a obřad samotný,“ říká k svému dílu prof. Ambrůz. Zdůrazňuje přitom nezanedbatelnou a nepřehlédnutelnou vlastnost skleněné plochy, kterou je zrcadlení. „Právě tato vlastnost by mohla vnést do kostela netušený optický, i prostorový zážitek,“ doufá umělec.
Jan Ambrůz (* 1956 Zlín) je vedoucí ateliéru Socha II na Fakultě výtvarných umění (FaVU) VUT v Brně. Po studiu na SUPŠ v Uherském Hradišti absolvoval v letech 1978 – 1984 Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v Praze v roce 1984. V roce 1990 se stal finalistou ceny Jindřicha Chalupeckého. Od roku 1998 působí jako pedagog FaVU VUT v Brně, v roce 2001 se stal docentem, o osm let později profesorem. Žije ve vesnici Šarovy, kde založil spolek Jinákrajina, jehož cílem je realizace dlouhodobého projektu umístění uměleckých děl ve volné krajině. Jeho tvorba se vyznačuje konstruktivním řešením, minimalizovaným do základních geometrických forem. Uměleckým vstupem často reaguje na konkrétní místo. Využívá různé materiály a rád pracuje se světlem.